30 nov. 2008 RIB RALLY Bonaire dag 1

RIB RALLY dag I

 

 

 

30 november 2008, de dag dat de startvlag valt voor de RIB RALLY Caribbean Edition 2008.

Op Bonaire is het druk en gezellig aan het ontbijt, alle teams zijn in afwachting van het moment waarop men de RIB’s kan gaan testen. Om 08.00 kan ieder team beginnen met het naar eigen inzicht klaar maken van de RIB. Her en der extra bescherming is een must.

 

 

10.30 uur, alle Rib’s begeven zich vanuit de haven richting open zee. Men kan gaan testen! Vele teams varen met volle snelheid alle kanten op en beleven op hun manier de eerste rit. TEAM SAMSUNG met nummer 3, legt na 500 meter de RIB stil en pakt de peddels, nee zeker geen pech! Een wel overwogen keuze om dit onderdeel op deze wateren te trainen, gezien het in een van de rally’s terug gaat komen. De stroming en wind is sterk dus weten wie wat en waar is zeker van belang.

 

 

Ook het starten traint TEAM SAMSUNG, in hoeveel seconden is men op snelheid en waar kan iedereen het beste plaats nemen bij een dergelijke start?  Al snel is er duidelijkheid op alle vlakken en slaat het team de handen ineen om dan ook nog even een stukje op snelheid te trainen. Laat de eerste rally maar komen…..maar eerst de lunch!

 

 

14.10 uur, Rally 1 ‘’The Flamingo Stage’’. Voor iedereen is het duidelijk welke route en koers er gevaren dient te worden met een afstand van 30NM. De start gaat plaatsvinden net buiten de haven van het Plaza resort en ieder team start om de minuut. De volgorde is vanaf nummer 1, 2, 3, enz….Het grote moment van de dag waar iedereen naar uit heeft gekeken, team 1, het selectie team van A.S.R.M. gaat van start, Team 2, de Jonge volgt na een minuut en daarna is het de beurt aan TEAM SAMSUNG nummer 3. Een goede start volgt en voor het eerste waypoint, waar ook het zeilschip met de SAMSUNG VIP gasten ligt, weet men team de Jonge voorbij te varen.

 

 

Gezien de zee steeds ruiger begint te worden naarmate de eilanden achter blijven, klopt men ook team 2 A.S.R.M. en volgens de GPS is waypoint II in zicht. Helaas blijkt de RIB die op dit punt zou moeten liggen in de verste verte niet te bekennen. TEAM SAMSUNG overlegt en besluit gezien men later kan zien via de tracking van de GPS dat de juiste plek is bereikt, koers te zetten naar het volgende waypoint. Deze duikt al snel in de verte op en men laat deze stuurboord liggen. Op naar waypoint vier, vanaf waar men koers kan zetten naar de finish.

 

 

Aangekomen bij waypoint vier krijgen de leden van TEAM SAMSUNG het sein toch het tweede, met de in eerste instantie niet gevonden RIB te moeten gaan ronden. Balen, zeker gezien de inmiddels grote voorsprong. Aangekomen op de bewuste plek blijkt wederom nergens een RIB te bekennen. Meerdere teams blijken nog steeds te zoeken en onverklaarbaar op dat moment weet TEAM SAMSUNG toch als eerste de RIB te traceren, verre van de werkelijke locatie ronden zij de RIB en zetten koers richting de finish en weten deze als eerste te bereiken.

 

 

Tijdens de avond briefing blijkt dat ieder team het tweede punt in eerste instantie niet kon vinden en dit in de tweede ronde alsnog diende te doen. Achteraf wilde men vanuit de organisatie dat na het vinden van point II tijdens de tweede poging, dat ieder team de hele route nogmaals zou afleggen. Dit signaal is gegeven tijdens de rally en niet duidelijk doorgekomen bij drie teams, waaronder TEAM SAMSUNG. De tracking klopte, het kompas blijkt later bij team 3 een aantoonbare afwijking van 12 tot 15 graden te hebben en toch worden deze drie teams gediskwalificeerd voor niet volledig volgen van de route. Een onterecht gevoel komt bovendrijven en drie teams starten deze week met 0 punten. Een slecht begin voor onder andere TEAM SAMSUNG. Op naar dag twee………